Najnowsze wpisy
Najnowsze komentarze
Moje Projekty
- BetterWeb.pl to agencja interaktywna zajmująca się content-marketingiem, pozycjonowaniem stron w Google itp.
- Miasto Szkoleń to platforma e-learningowa promująca edukację e-biznesową w formie video i szkoleń na żywo (szczególnie – webinarów)
Najczęstsze błędy przy wdrażaniu Google Analytics
Posted by Łukasz Jarzembowski in Analityka internetowa
Wdrożenie Google Analytics na stronie internetowej wydaje się bardzo prostym zadaniem. Otrzymujemy od Google kod śledzący, kopiujemy go, wklejamy w odpowiednie miejsce w źródle strony i zapisujemy na serwerze. Jednak nie zawsze wszystko „idzie jak z płatka” i może się zdarzyć, że statystyki naszej strony nie będą miały nic wspólnego z rzeczywistością.
Sprawdź, czy przy wdrażaniu Analytics nie popełniłeś u siebie następujących błędów:
Błąd #1 Wdrożenie kodów tylko na stronie głównej
Może się tak zdarzyć, że programista implementujący kody Analytics nie wie za bardzo do czego są one nam potrzebne. A że sam wcześniej z nich nie korzystał – nie będzie wiedział, że trzeba je wdrożyć na każdej podstronie serwisu.
Inną odmianą tego błędu jest pominięcie niektórych szablonów w serwisie. Jeżeli serwis jest skomplikowany – strona główna ma inny układ niż strona kategorii, a jeszcze inny strona produktu czy artykułu – w każdym szablonie HTML trzeba umieścić identyczny kod Analytics.
Na szczęście sprawdzenie tego błędu jest dosyć proste. Jeżeli serwis jest generowany dynamicznie (np. przez skrypt PHP), wystarczy sprawdzić „na wyrywki” źródła podstron w różnych szablonach. Jeżeli natomiast strona jest statyczna (co w dzisiejszych czasach już się chyba nie zdarza) – trzeba niestety sprawdzić kod HTML każdej podstrony.
Błąd #2 Wdrożenie identycznych kodów na domenie testowej i produkcyjnej
Identyczne kody na domenie testowej i produkcyjnej nie są błędem, jeżeli w ustawieniach Analytics wprowadzimy odpowiednie filtry. Jeżeli natomiast nie umiemy tego zrobić – lepiej, aby wersja testowa lub developerska miała ustawiony inny profile ID niż wersja produkcyjna.
Ruch na wersji testowej lub developerskiej nie będzie oczywiście duży i nie zawyży znacznie naszych statystyk, jednak może wprowadzić bardzo dużą różnicę przy analizowaniu konwersji. To bowiem testerzy i developerzy robią najczęściej najbardziej oczekiwane akcje na witrynie – właśnie w celach testowych.
Jak bardzo developerzy mogą zawyżyć statystyki konwersji w Analytics?
Oto przykład:
Localhost to wersja serwisu na osobistym komputerze programisty (tzw. „developerska”). Subdomena stage.* to domena testowa – dostępna na docelowym serwerze. Podczas analizy interesuje nas tylko „wersja produkcyjna”, czyli ta, na którą wchodzą potencjalni klienci i dokonują faktycznych zakupów.
Błąd #3 Brak konfiguracji celów lub/i e-commerce
Twoja witryna nie jest abstrakcją i nie istnieje sama dla siebie. Musi ona realizować konkretne cele biznesowe. Jeżeli ich nie zdefiniujesz i nie zmierzysz – skąd będziesz wiedział, że odniosłeś sukces?
O definiowaniu i analizie celów witryny mówiłem kiedyś na szkoleniu z analityki internetowej. Jeżeli jesteś początkujący i nie masz pojęcia, jakie mogą być cele witryny internetowej – oto mała ściąga:
Mam nadzieję, że tym wpisem zwróciłem Twoją uwagę na kilka błędów, o których do tej pory mogłeś nie wiedzieć. Zaglądaj tu częściej po więcej wartościowej wiedzy i polub mój profil na Facebooku…
Życzę wielu udanych analiz
PS. Odnośnie błędu #2 – myślę nad napisaniem tutoriala jak wprowadzić odpowiednie filtry w Google Analytics, aby domeny testowe nie zawyżały nam statystyk. Jeżeli jesteś zainteresowany tym tematem – udostępnij proszę ten wpis na Facebooku (kliknij Share)lub dodaj komentarz poniżej.