Łukasz Jarzembowski
  • Marketing internetowy
  • Zarządzanie
  • O mnie
  • Portfolio
  • Kontakt
Home » Copywriting » Przystępność tekstu
paź25 0

Przystępność tekstu

Posted by Łukasz Jarzembowski in Copywriting

Pisząc tekst na stronę internetową lub w inne obszary content marketingu, warto zwrócić uwagę na jego przystępność dla „zwykłego” zjadacza chleba. Właśnie odkryłem narzędzie, które potrafi w sposób „ilościowy” (liczba) określić trudność i przystępność każdego tekstu w języku polskim…

FOG (od angielskiego słowa „mgła”) to tzw. wskaźnik mglistości języka, stworzony w latach 50. ubiegłego wieku przez amerykańskiego wydawcę Roberta Gunninga. Ocenia on trudność tekstu, wyliczając lata edukacji zapewniające swobodną jego lekturę.

Dopiero niedawno naukowcy z Uniwerystetu Wrocławskiego i Politechniki Wrocławskiej rozpoczęli dostosowywać wzór FOG do języka polskiego. Stworzyli też specjalną aplikację pod adresem www.logios.pl, która ocenia mglistość tekstu automatycznie.

O całej sprawie dowiedziałem się z Gazety Wyborczej, w której polecam rozmowę z Dr Tomaszem Piekotem, językoznawcą i kierownikiem Pracowni Prostej Polszczyzny w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego.

 

Recepta na proste pisanie

Szczególnie polecam ten fragment:

Jak zabrać się do pisania tekstu w prostym języku?

- Pierwszym wrogiem komunikatywności jest właśnie mglistość. Osoby nieprzyzwyczajone do regularnego czytania słabiej sobie radzą z tekstem pełnym długich akapitów, długich zdań i długich wyrazów. Tę właśnie cechę sprawdza FOG-PL. Po drugie – unikajmy bezosobowości (zrobiono, przedstawiono, rozbito, informuje się, że…). Nasze myślenie porządkuje antropocentryzm. Lubimy czytać o ludziach i ich działaniach. Po trzecie wreszcie – piszmy zawsze zgodnie z naturalnym porządkiem rzeczy.

Czyli…

- Chodzi o to, że informacje powinniśmy podawać w naturalnej dla nich formie i kolejności. Pierwszy zły przykład to nienaturalna składnia. W polszczyźnie dobre zdanie ma na początku podmiot, potem orzeczenie i dopełnienie. Nie warto tego porządku odwracać czy też rozbijać wtrąceniami. Przecież najczęściej podmiot to wykonawca czynności! Drugi zły przykład to nienaturalna zmiana części mowy. Rzeczowniki nazywają rzeczy, przymiotniki cechy, a czasowniki czynności i stany. Znacznie utrudnimy lekturę tekstu, jeśli czynności opiszemy za pomocą rzeczowników (budowanie, rozwarstwienie, nieusprawiedliwienie).

 

Jak z tego korzystać na co dzień?

Polecam sprawdzanie każdego tekstu, który chcesz umieścić na swojej stronie za pomocą narzędzia logios.pl. Jeżeli swoją ofertę (lub ogólniej – treść) kierujesz do ludzi ze średnim wykształceniem (18-25 lat) – Twoim celem powinno być uzyskanie wskaźnika FOG na poziomie 12-13. Jeżeli natomiast Twoim targetem są nastolatki, a FOG Twojego tekstu wynosi ponad 17 – zdecydowanie musisz nad nim popracować*.

* – chyba że tekst zawiera slang i nazwy własne, z którymi algorytm polskiego narzędzia niekoniecznie może sobie dobrze radzić

Narodowy Korpus Języka Polskiego

NKJP to kolejne narzędzie, które odkryłem dzięki w/w artykułowi. Korpus językowy to zbiór tekstów, w którym można znaleźć typowe użycia słów i konstrukcji (fraz) oraz inne informacje o ich znaczeniu i funkcji. głównie jest on wykorzystywany przez językoznawców, historyków, bibliotekarzy i badaczy literatury. Ja jednak mam pomysł jak będziemy z niego korzystać przy content marketingu w BetterWeb.pl :)

Jeżeli jesteś ciekawy mojego pomysłu – zostaw proszę komentarz i poleć ten wpis znajomym. Jeżeli poniżej pojawi się ponad 10 komentarzy – opiszę odpowiedni case ;)

Leave a Comment Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze wpisy

  • Najczęstsze błędy przy wdrażaniu Google Analytics
  • Wizja rozwoju e-usług – szkolenie PARP w Gdańsku
  • Przystępność tekstu
  • Po szkoleniu „Strategie Ruchu 2.0″
  • Ile kosztuje white-hat SEO?

Najnowsze komentarze

  • Łukasz Jarzembowski o Po szkoleniu „Strategie Ruchu 2.0″
  • gdaq o Po szkoleniu „Strategie Ruchu 2.0″

Kategorie

  • Marketing internetowy
    • Analityka internetowa
    • Copywriting
    • E-mail marketing
    • SEO
    • Szkolenia

Moje Projekty

  • BetterWeb.pl to agencja interaktywna zajmująca się content-marketingiem, pozycjonowaniem stron w Google itp.
  • Miasto Szkoleń to platforma e-learningowa promująca edukację e-biznesową w formie video i szkoleń na żywo (szczególnie – webinarów)

Blogroll

  • Adrian Kołodziej
  • Maciej Budzich
  • Miasto Szkoleń
  • Paweł Danielewski
  • Piotr Majewski
  • Piotr Michalak

© 2011 Łukasz Jarzembowski | Designed by Elegant Themes | Powered by WordPress