Najnowsze wpisy
Najnowsze komentarze
Moje Projekty
- BetterWeb.pl to agencja interaktywna zajmująca się content-marketingiem, pozycjonowaniem stron w Google itp.
- Miasto Szkoleń to platforma e-learningowa promująca edukację e-biznesową w formie video i szkoleń na żywo (szczególnie – webinarów)
Ile kosztuje white-hat SEO?
Posted by Łukasz Jarzembowski in SEO
Potencjalni klienci często mnie pytają: Ile kosztuje pozycjonowanie strony w Google? Oczywiście nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. I choć istnieją różne techniki analizy konkurencji i wyceny pozycjonowania, żadna nie jest w stanie w 100% określić, jaki budżet jest potrzebny na uczciwe pozycjonowanie.
Oczywiście można ustalić cenę „z kosmosu”, ale czy aby na pewno klient będzie w stanie zapłacić tak duże pieniądze?
Można też pójść w drugą stronę – ustalić „symboliczną” opłatę abonamentową lub rozliczać się tylko za efekt (pozycje, ruch z Google, etc.), jednak takie rozwiązanie może być dla klienta długoterminowo nieopłacalne. Dlaczego? Ponieważ w takich przypadkach firmy pozycjonujące:
White-hat SEO jest… drogie!
Uczciwe pozycjonowanie (tzw. white-hat – zgodne z wytycznymi wyszukiwarek) jest niestety drogie. I nie chodzi tu wyłącznie o jakąś wysoką opłatę miesięczną, za którą firma pozycjonująca będzie aktywnie działać na rzecz klienta, ale także (a może przede wszystkim) o to, że pozycjonowanie white-hat jest działaniem długofalowym. Potrzeba kilku a nawet kilkunastu miesięcy, żeby strona zaczęła zarabiać dzięki pozycjonowaniu.
Przykład z mojego doświadczenia
Prawie dwa lata temu moja agencja interaktywna otrzymała zapytanie o wycenę pozycjonowania dla dosyć trudnej frazy. Nie były to kredyty hipoteczne czy branża erotyczna, ale strona, która wówczas znajdowała się na pierwszej pozycji miała linki z kilku tysięcy domen.
Po dokładniejszej analizie jej linków zauważyłem, że głównym sposobem jej pozycjonowania był SPAM. Musiałem więc wytłumaczyć klientowi (który wówczas startował z zupełnie nowym serwisem), żeby nie szedł w ślady głównego konkurenta i zlecił nam content marketing, który w dłuższej perspektywie przyniesie mu znacznie lepsze rezultaty.
Oprócz konsultacji ze mną klient sam zapoznał się z polskim rynkiem SEO. Przejrzenie forów, opinii i blogów polskich pozycjonerów dało taki skutek, że klient zdecydował się w 100% mi zaufać (i chwała mu za to). Ustaliliśmy rozsądny budżet, który był w stanie miesięcznie inwestować oraz wytłumaczyłem – co możemy w ramach tego budżetu zrobić i jakich efektów się spodziewać.
Minęły prawie dwa lata od rozpoczęcia naszej współpracy. Klient wydał kilkadziesiąt tysięcy złotych, ale wygląda na to, że jego strona na dobre zajęła pierwszą pozycję na główne słowo kluczowe.
W międzyczasie klient zyskał dobre pozycje na mniej konkurencyjne frazy oraz sporo ruchu z długiego ogona, także zarabiał już na swojej stronie. Pierwsza pozycja na główną frazę w zasadzie okazała się tylko „wisienką na torcie” usług SEO, które przez te dwa lata wykonaliśmy.